Wat betekent de lectuurblog voor het vijfde jaar?
Dit jaar lees je voor het vak Nederlands vier boeken. Je houdt je leeservaringen bij in een online blog. Je krijgt ook enkele spreekopdrachten. Hieronder vind je de algemene richtlijnen voor je lectuurblog en de uitleg per opdracht. Je krijgt voor elke opdracht tijd in de les. De deadlines worden meegedeeld in de les en dien je zelf goed te noteren.
ALGEMENE RICHTLIJNEN
- Voor bepaalde opdrachten zul je zelf een boek mogen kiezen. Je legt dat boek altijd eerst voor aan je leerkracht voor je begint te lezen.
- We werken met flexibele deadlines. Je dient altijd in (= je publiceert de tekst op je blog) ten laatste op de laatste dag van de opgegeven maand. Je kan een bonuspunt verdienen als je voor de 10de van de maand indient en een half bonuspunt als je voor de 20ste van de maand indient.
- Voor de schriftelijke opdrachten (leesautobiografie, leeservaringsverslag en structureel-analytisch verslag) is de limiet 600-700 woorden tekst.
DE OPDRACHTEN
- De leesautobiografie (schrijven, niet n.a.v. een boek) - september
- De recensie (schrijven, n.a.v. een film) - oktober
- De mediagerichte opdracht (spreken, groepswerk, n.a.v. een zelfgekozen boek) - november
- Het structureel-analytisch verslag (schrijven, n.a.v. een kortverhaal) - februari
- De creatieve opdracht (groepswerk, n.a.v. een boek uit een lijst) - april
- Literatuuractualiteit (schrijven, niet n.a.v. een boek) - jaarwerk, ten laatste af in mei
Opdracht 1: Leesautobiografie
Een leesautobiografie is een overzicht van jouw literaire leven als lezer (en misschien als schrijver?). Het is een doorlopende tekst van maximaal 700 woorden in alinea's. Maak eerst een bouwplan. Publiceer je uiteindelijke tekst op je blog. Meer informatie over de opdracht vind je hieronder en in je basisboek op pagina's 328-329.
HULPLIJNEN LEESAUTOBIOGRAFIE (je hoeft niet alle vragen te beantwoorden)
FASE 1: KLEUTER- EN KINDERTIJD
• Werd er voor je voorgelezen, thuis of op school. Door wie? Weet je nog uit welke boeken?
• Wat vond je het mooist voorleesboek? Wat was je favoriete sprookje?
• Ging je wel eens naar de film? Welke film(s) herinner je je nog? Welke film of video heb je vaak gezien?
• Ken je nog een liedje of gedicht uit je kindertijd? Schrijf op wat je er nog van weet.
FASE 2: BASISSCHOOL
• Las je graag of niet? Hoe kwam dat?
• Welke stripverhalen vond je leuk toen je net kon lezen? Waarom vond je ze leuk?
• Werd er in de basisschool voorgelezen? Uit welke boeken? Vond je dat leuk?
• Ging je vaak naar de (school)bibliotheek?
• Welke (soorten) boeken heb je meer dan één keer gelezen?
• Zijn er boeken uit je basisschooltijd die je nu nog zou herlezen? Waarom?
• Ging je wel eens naar het jeugdtheater?
FASE 3: EERSTE EN TWEEDE GRAAD SECUNDAIR ONDERWIJS
• Welke boeken heb je graag gelezen?
• Welke personages hebben indruk op je gemaakt en waarom?
• Ging je vaak naar de bibliotheek?
• Kocht je wel eens een boek van je zakgeld?
• Heb je een favoriete auteur?
• Las je voornamelijk fictie of ook informatieve boeken, kranten, tijdschriften?
• Las je wel eens een gedicht? Is er een gedicht dat je uit je hoofd kent?
• Lees je nog steeds stripverhalen, zo ja welke?
• Ben je onlangs nog naar een toneelstuk of musical gaan kijken? Wat was de titel?
• Heb je zelf wel eens een toneelstuk gespeeld? Wat vond je daarvan?
• Hebben je ouders of je vrienden invloed gehad op de keuze van de boeken die je las?
• Hebben de media invloed gehad op je boekenkeuze?
FASE 4: HEDEN
• Heb je in de vakantiemaanden boeken gelezen? Welke?
• Zijn ze je bevallen? Waarom (niet)?
• Zijn er bepaalde boeken die je in de loop van dit schooljaar zou willen lezen? Waarom?
• Heb je al eens een digitaal boek gelezen? Hoe is dat bevallen?
• Hoe zie je jezelf als lezer evolueren? Verwacht je dat je meer of minder zult lezen?
Gebruik de competentiematrix van Theo Witte (BB. P. 359) om je competentieniveau in te schatten en licht toe waarom je jezelf op dit niveau inschaalt.
Sluit je leesautobiografie af met je 'top drie aller tijden'. Daarin vermeld je in volgorde de beste drie boeken die je tot nu toe gelezen hebt. Je vermeldt de titel van het boek, de naam van de auteur en je motiveert per boek in een vijftal regels waarom het boek een plaats in je persoonlijke top drie verdient.
EVALUATIE LEESAUTOBIOGRAFIE
Gebruik het evaluatieschema hieronder als checklist.
Opdracht 2: De recensie
Je bekijkt thuis een bekroonde film en schrijft een recensie voor het internet. Je dient een recensie in die geschreven is volgens de regels van de kunst, van maximum 500 woorden, met bijpassende foto's en lay-out.
ORIËNTEREN
- Zoek een of twee partner(s).
- Bekijk samen de lijst van films hieronder en zoek de korte inhoud op van titels die je aanspreken. Kies aan de hand daarvan een film om thuis te kijken.
- Samen apart kijken? Dat kan via https://www.netflixparty.com/.
Lijst van films
- Birdbox (2018) (kijk hier gratis)
- The two popes (2019) (kijk hier gratis)
- Moonlight (2016) (kijk hier met Netflixaccount)
- Call me by your name (2017) (kijk hier met Netflixaccount)
- The King (2019, met Timothée Chalamet) (kijk hier met Netflixaccount)
- Lees het kenniskader in je WB p. 191 om te weten waaraan een goede internetrecensie allemaal voldoet.
- Kijk naar de film. Let bij het kijken op:
a waar de gebeurtenissen zich afspelen;
b wat er wanneer gebeurt;
c welke verhaallijnen er zijn. - Noteer vlak na het bekijken kort wat je gezien hebt (objectieve gegevens).
- Spreek met je partner(s) over de kortfilm: welke positieve en welke negatieve punten vind je? Noteer ze. Doe dit meteen na het bekijken van de film (subjectief oordeel)!
- Bouw de structuur van je recensie op per alinea. Gebruik het bouwplansjabloon op Smartschool.
UITVOEREN
Schrijf de tekst. Houd daarbij rekening met de kenmerken van een recensie (WB p. 191, herbekijk ook de internetrecensie op p. 189).
REFLECTEREN
- Controleer en verbeter je tekst aan de hand van de beoordelingsfiche (zie hieronder).
- Lees de recensie van een klasgeno(o)t(e) volgens de vier criteria van de beoordelingsfiche (zie WB p. 193).
- Noteer je totaaloordeel. Kies tussen zeer goed, goed, voldoende, onvoldoende, zwak. Motiveer kort je totaaloordeel.
- Lees de beoordeling die je klasgeno(o)t(e) over jouw recensie invulde en ga met hem/haar in gesprek erover.
- Pas je recensie aan en publiceer het voltooide werk op je blog.
Opdracht 3: Mediagerichte opdracht
Bij de mediagerichte opdracht link je een boek aan een ander medium. Hiervoor werk je per twee of maximaal per drie aan een presentatie van ongeveer 10 minuten. Meer informatie vind je hieronder en in je basisboek op pagina 333.
STAP 1: Zoek een partner.
STAP 2: Kies samen een tof boek en leg het voor aan je leerkracht.
STAP 3: Lees het boek.
STAP 4: Kies een opdracht in je bb. p. 333 of kies een alternatieve opdracht (zie onder*).
STAP 5: Maak de opdracht.
STAP 6: Presenteer je opdracht voor de klas.
EVALUATIE
Gebruik het evaluatieschema hieronder als checklist.
*Alternatieve opdrachten:
- Maak een Pinterestbord, Instagrampagina of Twitteraccount met foto's en/of posts die horen bij het verhaal. Leg uit waarom je die foto's koos.
- Maak een afspeellijst op Spotify of YouTube met liedjes die bij het verhaal horen. Leg uit waarom je die liedjes koos.
- Maak een podcast, vlog- of blogbericht over het boek. Geef uitleg bij de inhoudelijke elementen die je koos.
- Maak een nieuwsreportage over een van de gebeurtenissen in het boek. Leg uit waarom je deze gebeurtenis koos.
- Maak een voorpagina van een krant of tijdschrift (sjablonen vind je op Canva) bij (een gebeurtenis in) het boek. Geef uitleg bij de verschillende inhoudelijke elementen.
- ...
Opdracht 4: Structureel-analytisch verslag
Een structureel-analytisch verslag is een tekst waarin je de belangrijkste bouwstenen van een verhaal bespreekt en analyseert. Upload een bouwplan op Smartschool. Publiceer je uiteindelijke tekst op je website. Meer informatie vind je hieronder en in je basisboek op pagina's 337-341.
ORIËNTERING
In de klas krijg je een aanbod aan kortverhalen. Kies een verhaal dat jou aanspreekt aan de hand van de titel en/of de eerste drie zinnen.
VOORBEREIDING
Ben je klaar met lezen? In je basisboek vind je op pagina's 337-341 een overzicht van alle bouwstenen die je zou kunnen bespreken. Ga voor jouw verhaal na welke bouwstenen goed bespreekbaar zijn. Kies enkele bouwstenen uit waarover je veel kan vertellen en maak notities. Giet hierna je notities in een bouwplan. Zorg natuurlijk ook voor een inleiding en een slot! Upload je bouwplan op smartschool in de uploadmap.
UITVOERING
Schrijf je structureel-analytisch verslag aan de hand van je bouwplan. Zorg ervoor dat je verslag niet alleen een droge weergave is van een aantal literaire bouwstenen, maar probeer ook te analyseren wat de betekenis achter bepaalde elementen in het verhaal zou kunnen zijn. Zorg voor een tekst van maximaal 700 woorden.
REFLECTIE
Gebruik het evaluatieschema hieronder als checklist.
Opdracht 5: Creatieve opdracht
Het gaat niet zo goed met de verkoop van boeken in Vlaanderen. Enkele uitgeverijen hebben de handen in elkaar geslagen en startten een project op: ze roepen jongeren op om mee te helpen boeken te promoten. Jullie taak is om aan de hand van een gezelschapsspel promotie te maken voor een boek. Het doel is om leeftijdsgenoten het boek te leren kennen en warm te maken om het boek te lezen.In groepjes van twee tot vier lees je een bestseller. Je creëert samen een gezelschapsspel waarin verschillende aspecten van het boek aan bod komen en je stelt zelf spelregels op. Je klasgenoten zullen het spel in de klas spelen.
ORIËNTERING
- Kies een boek uit de lijst. Kies aan de hand van titel, kaft, korte inhoud, publieke opinie...
- Denk, samen met je groepsgenoten, al eens na over welk spel je eventueel zou kunnen maken alvorens je het boek leest.
- Zoek meteen op websites van bibliotheken in de buurt of je boek nog beschikbaar is, zodat iedereen tijd genoeg heeft om het boek te lezen.
VOORBEREIDING
- Lees je boek.
- Brainstorm met je groepje over de mogelijkheden van het spel. Welke aspecten uit het boek moeten er zeker in? Welke aspecten mogen er zeker niet in (spoilers)?
- Maak een schets van hoe je spel er zal gaan uitzien.
- Maak een kladversie van de spelregels.
Je krijgt een lesuur de tijd om deze voorbereidingen te treffen in de klas. Op die manier kan je leerkracht je begeleiden.
UITVOERING
- Werk het spel uit. Je kan een bestaand speelbord tijdelijk pimpen of zelf een speelbord maken. Zorg ervoor dat het spel onmiddellijk speelbaar is.
- Schrijf de spelregels uit. Zorg ervoor dat deze duidelijk zijn. Je mag geen mondelinge uitleg meer geven bij je spel. Je kan je hiervoor baseren op de les over de instructie (eerste semester).
REFLECTIE
Gebruik het evaluatieschema hieronder als checklist.
Voorbeelden van spellen: Monopoly met plaatsen uit het boek, Ganzenbord met opdrachten die naar het boek verwijzen, memory met gebeurtenissen/personages/voorwerpen uit het boek, Cluedo met personages, Stratego met personages ...
Opdracht 6: Literatuuractualiteit
Literatuur is overal om ons heen. Als je goed kijkt, kan je het zelfs in het straatbeeld herkennen. Gedurende dit schooljaar ga jij goed om je heen kijken om te zien of je geen literatuur ontdekt. Ten laatste in mei publiceer je twee actuele werkjes over literatuur op je webpagina.
VOORBEELDEN VAN WERKJES
- Je loopt in de stad en plots zie je een voorbeeld van straatpoëzie. Je maakt een foto van het gedicht en je bespreekt en analyseert het: Van wie is het gedicht? Waarom werd het op straat gepubliceerd? Wat betekent het gedicht? Waarom vind je het gedicht zo mooi?
- Je loopt voorbij de boekenwinkel en je ziet dat er een signeersessie bezig is. Je maakt een foto of een filmpje van het gebeuren en bespreekt de auteur, het boek dat hij signeert, wat jij vond van de ervaring...
- Je leest de krant en je komt een artikel tegen over een literaire gebeurtenis (een boekrelease, een literaire prijs ...). Je post het artikel op je webpagina en je bespreekt het artikel en/of zoekt er meer informatie over op.
- ...
In je basisboek vind je op pagina 334 nog meer voorbeelden van opdrachten.